WORLD PRESS PHOTO 2019

WORLD PRESS PHOTO 2019

La majoria dels conflictes que apareixen a les edicions dels World Press Photo, juntament amb el Pulitzer un dels premis més prestigiosos dins del món del foto-periodisme professional, ens semblen llunyans, com si fossin d’un altre món. Una concepció sostinguda per la distància territorial que sovint supera la emocional i que fins ara ha estat suficient per a erigir una barrera virtual que ens mantingui al marge.  Les conseqüències d’aquesta irresponsable conducta es demostren a cada nova edició, on podem comprovar com aquests conflictes ja ens piquen a la porta de casa, cada dia que passa amb més intensitat. Els murs virtuals ja no son suficients per mantenir les distàncies. La resposta davant aquesta realitat no és motiu d’orgull precisament i convida no tan sols a una urgent reflexió sobre els nostres governants i els valors que en teoria representen, sinó a pensar també en com han arribat al poder. Per tot plegat, la foto guanyadora del World Press Photo 2019 resulta molt oportuna. Més enllà del debat estètic, la imatge ens mostra un exemple més de la resposta amb que les families que travessen la frontera de Mèxic a EEUU de manera il·legal es troben per part de les autoritats de l’administració Trump. Separació dels membres, retenció i expulsió. Un rebuig que com bé sabem, no és exclusiu de l’Estat Nord-Americà. La migració també està present en el reportatge guanyador a Sèrie de l’any, deixant clar per al jurat del World Press Photo 2019 quin és el conflicte que més ressò mediàtic ha tingut aquest darrer any.

Altres temes que han estat guardonats fan referència a fins a on un Estat autoritari pot arribar amb el beneplàcit de la comunitat internacional, com en el cas Kashoggi, o en la reivindicació per la igualtat de les dones arreu del món, amb l’exemple de l’Iran, on poder gaudir d’un partit de futbol exigeix una autentica lluita social prèvia.

Convé fixar-se en que, després de debats ètics al voltant de l’estètica fotogràfica versus el rigor periodístic, tant en el Visa Pour l’Image com en el mateix World Press Photo durant els darrers anys, trobarem a faltar potser una elaborada tècnica fotogràfica a nivell d’imatge en alguns dels premiats (res greu) i a la que ja ens estàvem acostumant en aquests tipus de certamens. Sembla ser que per damunt de tot es torna a prioritzar el contingut periodístic, una bona notícia es miri per on es miri.

Tot seguit podeu veure algunes de les imatges premiades aquest any en el World Press Photo 2019.

JM

  • WORLD PRESS PHOTO OF THE YEAR: “Crying girl on the border” JOHN MOORE (EEUU)

  • STORY OF THE YEAR: “The Migrant Caravan” PIETER TEN HOOPEN (Suècia)

  • GENERAL NEWS – INDIVIDUAL: “The disappearance of Jawal Kashoggi” CHRIS McGRATH (Austràlia)

  • SERIES: “The lake Chad crisis” MARCO GUALAZZINI (Itàlia)

  • SPORT – INDIVIDUAL: “Boxing in Katanga” JOHN T. PETERSEN (Noruega)

  • SPORT SERIES: “Crying for freedom” FOROUGH ALAEI (Irán)

  • LONG-TERM PROJECTS: “Beckon us from Home” SARA BLESENER (EEUU)

Deixar una resposta